Voor sommigen is de komst van de herfst een teken om hun motor te stallen en te wachten op de lente, wat op zich geen probleem is. Maar als je een echte motor freak bent zoals wij dat zijn dan ben je ook in de herfst op de motor te vinden.

Zeven belangrijke tips om de winter door te komen!

Met de komst van de herfst veranderen de weersomstandigheden waardoor de conditie van het wegdek gevaarlijke situaties kan veroorzaken voor de motorrijder. Denk bijvoorbeeld aan gevallen bladeren, regen, sneeuw en hagel. Dit kan het rijden bemoeilijken als je niet weet wat te doen. Wij hebben daarom een aantal essentiële tips opgelijst zodat jij veilig en wel kan rijden in dit koude weer.

Zeven belangrijke tips om de winter door te komen!

1. De banden

De grip van je banden is tijdens dit tijd van het jaar heel anders dan de grip die je op een zomerdag hebt. Het rubber van jouw motorbanden hebben een bepaalde temperatuur nodig. Zodra deze temperatuur bereikt is heb je een optimale grip, wat bij het motorrijden vooral in bochten van groot belang is. Het rubber warmt zich in de zomer snel op door het wegdek, maar in de herfst of bijvoorbeeld de winter duurt het wat langer, hierdoor heb je in de herfst minder grip. Bochten waar je in de zomer hard doorheen rijdt, kun je daarom nu maar beter voorzichtiger nemen. De wettelijke profieldiepte voor een motor is 1 mm, maar dit is na het zomerseizoen eigenlijk te weinig. Vooral met natte bladeren en een glad wegdek, is het aan te raden de band veel eerder te vervangen. Wees ervan overtuigt dat je banden in goede staat zijn. Check ook altijd uit voorzorg de bandenspanning voordat je gaat rijden.

2. Vizier

Regen heeft invloed op je vizier. Deze kan gaan beslaan. Er is spray beschikbaar die de condens tegengaat, een anti-condens spray, of je kan gewoon weg jouw vizier wassen met afwasmiddel.

De optimale oplossing is om een goed anti-condens vizier of pinlock op je motorhelm te plaatsen. Dit voorkomt het aanslaan van je vizier en bevordert de veiligheid.

3. Aquaplaning

Het is verstandig om tijdens een regenbui niet overdreven hard of roekeloos te rijden want dan kan er aquaplaning optreden doordat je banden niet vaardig genoeg het water kunnen verwerken.

4. Gladde wegen

Veel weggedeeltes kunnen gladder worden tijdens een regenbui. De witte lijnen op het wegdek, tramrails en riooldeksels hebben te lijden onder de nattigheid en worden spekglad.

Je hebt dus een grotere remafstand nodig voor jouw veiligheid, vooral een wegdek bedekt met natte bladeren lijdt tot een glad wegdek. Pas je snelheid aan en houd een langere volgafstand aan.

5. Motorkleding

Om goed en veilig te blijven rijden in dit seizoen is het belangrijk om je motorkleding aan te passen deze moet comfortabel genoeg zijn en tegen koud en nat weer te kunnen. Een  goede tip is om meerdere (dunne) laagjes kleding te dragen het is aan te raden om als eerste laag, dus op de huid, een thermoshirt te dragen, geen katoen, want dat is te koud in de winter.

Afhankelijk van hoeveel je onder je pak aan kan doe je daar overheen een dikkere wollen trui, dit mag ook acryl of dralon zijn. De trui mag niet te wijd zijn, want dan zit je pak te strak. Je kan ook een chest wrap dragen als aanvulling op een trui. Als je niet zo veel wilt aantrekken dan zijn er natuurlijk de all weather jassen en broeken. Daar zit alles in wat je nodig hebt om warm te blijven. Ook die kan je aanvullen met diverse laagjes kleding eronder. Draag een warme helmmuts of col, het liefst een met “flappen” voor en achter die over je borst en rug vallen. Eventueel winddicht, als je jas niet goed aansluit bij de hals. Deze vullen de ruimte op waar wind langs kan komen.

Als je niet in het bezit bent van een echt winterpak, dan is een ongevoerde regenkleding over je normale (leren) motorpak heen een goede winddichte laag. Naast dat het de wind buiten houdt, zorgt het voor een extra laagje stilstaande lucht tussen je pak en regenkleding wat isoleert.

6. Handschoenen

Verwarmde handschoenen zijn een perfecte oplossing voor bevroren handen tijdens het rijden. Deze handschoenen verwarmen je handen ook aan de buitenkant, daar waar de kou  andaan komt. Dit in tegenstelling tot handvatverwarming waarbij alleen de binnenkant van je handen verwarmd wordt.

7. Gezien worden

Zichtbaarheid is erg belangrijk, zeker wanneer het zicht vermindert bij slecht en donker weer en de avond vroeg valt. Extra reflectie, bijvoorbeeld een zichtbaarheidhesje zorgt ervoor dat je medeweggebruikers je beter zien. Ook het dragen van een opvallende kleur helm kan daar zeker aan bijdragen.

MOTORSTALLING VOOR OPTIMALE CONDITIE EN BEVEILIGING VAN JE MOTOR

Heb je thuis geen ruimte om je motor overdekt te kunnen stallen? Dan zou je kunnen denken aan het huren van een beveiligde motorstalling. Voordeel hiervan is dat je motor droog en warm staat én dat je motor veilig is, onbereikbaar voor de vele motordieven. Wist je namelijk dat er in Nederland dagelijks 5 motoren worden gestolen met een terugvindkans van 20%? Bij First Motors heb je verschillende opties voor motorstalling: Onze motorstalling is beveiligd, verwarmd en geconditioneerd zodat je motor in topconditie blijft.